Drank- & Horecawet

Drank- & Horecawet (DHW)

Daar de gemeente Delft verscherpt toezicht heeft aangekondigd op de naleving van de gewijzigde Drank- en Horecawet willen we onderstaand de geldende regels hier- omtrent nog maar eens onder uw aandacht brengen:

Zoals u misschien wel heeft vernomen vanuit de media is de Drank- & Horecawet (DHW) per 1 januari 2014 gewijzigd en in werking getreden. In de nieuwe DHW is de leeftijdsgrens van 18 jaar opgenomen voor de verkoop aan en het bezit van zwak alcoholische dranken.

Dit betekent dat vanaf 1 januari 2014 wij geen alcohol meer verkopen/schenken aan personen die jonger zijn dan 18 jaar. Bij twijfel moet er door de barmedewerkers gevraagd worden naar een ID-kaart, zodat zij de leeftijd weten van degene die alcohol wil kopen. Ook kan een persoon van 18 jaar of ouder geen alcohol meer kopen bij de bar en dit doorgeven aan een jongere die nog geen 18 jaar is.

Ook het zelf meenemen van alcoholische dranken is niet toegestaan. Jongeren onder de 18 jaar die op het terrein of in de gebouwen van DHL alcohol bij zich hebben (open of gesloten blikje of flesje) kunnen een boete krijgen. Zij hebben dan alcohol in hun bezit in een openbare ruimte en dat is strafbaar.

De gemeente Delft controleert of verenigingen zich aan de wet houden. Onze vereniging kan een forse boete krijgen wanneer zij toch alcohol verkoopt aan personen onder de 18 jaar. De belangrijkste zijn:
• Schorsen van de drank- en horecavergunning: De burgemeester heeft de bevoegdheid om de vergunning voor een periode van maximaal 12 weken te schorsen.
• Bestuurlijke boete: Deze boete kan zonder tussenkomst van de rechter worden opgelegd.

DHL houdt zich uiteraard ook aan deze wet. Wij als sportvereniging ondersteunen van harte de boodschap dat het normaal is om onder de 18 jaar geen alcohol te drinken. Wij hopen dat alle leden hun medewerking hieraan verlenen en begrip tonen voor onze barvrijwilligers die dit mede uit moeten voeren. Mochten er nog vragen zijn dan horen wij ze graag.