Kom fluiten bij sv DHL

Hé scheids!’ is een veel gehoorde kreet in het dagelijkse amateurvoetbal. Het leiden van wedstrijden voor een pupillenscheidsrechter of verenigingsscheidsrechter is niet altijd even makkelijk. De beslissingen van een scheidsrechter worden vaak in twijfel getrokken door eenieder die naar de wedstrijd kijkt of eraan deelneemt. Je moet als scheidsrechters dus sterk in je schoenen staan. Uitstraling, persoonlijkheid, eerlijkheid, maar ook zeker ‘Respect’ zijn een paar termen die het imago van een scheidsrechter beschrijven. Echter moet plezier voorop staan bij het leiden van een wedstrijd en daar kan de scheidsrechter niet alleen aan mee werken. Ook een scheidsrechter kan fouten maken, en dan is het aan ‘ons’ hoe gaan we daar mee om. Dit betekent dat Respect voor een scheidsrechter gewoonte moet worden binnen sv-DHL. Het bestuur en kader van sv-DHL moeten hier garant voor staan. Waarden en Normen moeten voor een speler bekend zijn. Spelers moeten respect hebben voor de scheidsrechter en diegenen die dat niet hebben moeten we hierop durven aanspreken.

Het leiden van wedstrijden door een scheidsrechter is ook een sport waar net als voor voetballers een top in te halen is. Sv-DHL heeft op dit moment 36 teams in competitie. Hierdoor worden verenigingsscheidsrechters van grote betekenis en onmisbaar voor de vereniging. Toch wordt deze groep vrijwilligers vaak vergeten binnen een vereniging en zijn er altijd punten die verbeterd kunnen worden. Ons scheidsrechter beleid is opgesteld om alles wat met onze pupillenscheidsrechters en verenigingsscheidsrechters te maken heeft te optimaliseren. Het moet binnen sv-DHL een ‘begrip’ worden dat de pupillenscheidsrechters en verenigingsscheidsrechters plezier hebben in het leiden van wedstrijden bij onze vereniging. Hiernaast moeten de verenigingsscheidsrechters een duidelijke plaats krijgen in de totale verenigingsorganisatie.

In de week van 3 oktober tot en met 11 oktober jl. was het de week van de scheidsrechter. In deze week zijn al onze vaste scheidsrechters door sv-DHL in het zonnetje gezet en kregen ze van onze eigen “Gaston” Martin Lander namens het bestuur een certificaat overhandigd, waarop stond dat ze een nieuw tenue mogen bestellen bij de KNVB. Een mooie blijk van waardering namens de club voor de mensen die het elke week weer mogelijk maken dat de wedstrijden gespeeld kunnen worden, want zonder scheids is er geen wedstrijd.

Doelstelling scheidsrechter beleid
Het doel van het opgestelde scheidsrechter beleid is het scheidsrechters imago binnen sv-DHL, maar ook zeker in de omliggende regio, hoger op de kaart te zetten. Verenigingen moeten kunnen zien waar we binnen sv-DHL mee bezig zijn en het enthousiasme krijgen hier ook mee aan de slag te gaan. Om dit doel te bereiken moeten we voor een aantal punten zorgen:

Vertrouwde omgeving
We moeten een omgeving creëren waarin onze bestaande en nieuwe pupillenscheidsrechters en verenigingsscheidsrechters zich prettig voelen om een wedstrijd te fluiten. Dit met plezier kunnen doen en met respect worden behandeld. Ook moeten zij bij problemen terug kunnen vallen op een scheidsrechters coördinator.

Opleiding
Ons doel is om iedere scheidsrechter die fluit voor sv-DHL op te leiden met een scheidsrechters cursus zodat iedere wedstrijd wordt geleid door een scheidsrechter die gediplomeerd is om op dat niveau te mogen fluiten. Hieronder staan de 2 verschillende opleidingen:

SPELBEGELEIDER/ PUPILLENSCHEIDSRECHTER
Je bent 12 jaar of ouder en het lijkt je gaaf pupillenwedstrijden te leiden? Dan is dit de opleiding die je kunt gaan volgen. In het pupillenvoetbal draait het vooral om spelplezier en ontwikkeling van voetballers. Daaraan kun je als spelbegeleider of pupillenscheidsrechter een positieve bijdrage leveren.

VERENIGINGSSCHEIDSRECHTER
Ben je 14 jaar of ouder en lijkt het je leuk voetbalwedstrijden in goede banen te leiden en denk je over voldoende leidinggevende capaciteiten te beschikken? Dan ben je de juiste persoon om scheidsrechter te worden! Wij zorgen tijdens de opleiding 'Verenigingsscheidsrechter veldvoetbal' voor een praktijkgerichte opleiding, zodat je met voldoende ‘bagage’ aan de slag kunt bij 11 tegen 11 wedstrijden bij jouw eigen club.

Begeleiding
Naast een opgeleide scheidsrechter is ons doel ervoor te zorgen dat een pupillenscheidsrechter of verenigingsscheidsrechter er bij sv-DHL nooit alleen voor staat en zich verbeterd daar op de punten waar eventuele verbetering nodig is. Dit wordt door middel van begeleiding voor, tijdens en na de wedstrijd met de daarbij behorende bespreking van goede punten en verbeterpunten gerealiseerd.

Werving
Ook staat het beleid voor de werving van nieuwe pupillenscheidsrechters en verenigingsscheidsrechters en doorstroming van al fluitende scheidsrechters, waardoor de aanwas van nieuwe scheidsrechters op gang wordt gehouden en we eventuele ‘vergrijzing’ kunnen tegen gaan.

Ben jij enthousiast geworden en wil je ook graag wedstrijden gaan fluiten bij sv-DHL, meld je dan nu aan via