De periode 1941 - 1965

De oorlog eist ook bij DHL zijn slachtoffers: Jan v.d. Akker, Bart van Geel, Janus Horsten, Piet Jansen, Aad Stolk en Jan de Waal. Een gedenksteen op het terrein van DHL herinnert ons hier nog aan. Het spreekt voor zich dat in de oorlogsjaren geen sprake was van voetbalactiviteiten en dat ook het 25 jarig bestaan van DHL in 1940 onopgemerkt voorbij ging.

Onthulling bord ter nagedachtenis van onze gevallen leden door voorzitter J. Buhler.

De na-oorlogse jaren Na de oorlog was het droevig gesteld met de club. De tribune is volledig gesloopt, verder zijn doelen afrastering en de juniorentent verdwenen. Het bestuur staat voor de moeilijke taak de vereniging nieuw leven in te blazen. Wat voor een onmogelijk succes werd beschouwd, werd werkelijkheid. Het aantal leden steeg gestaag.

Een belangrijke gebeurtenis in deze periode was de opening van de nieuwe kleedgelegenheid, op het terrein aan de Laan van Vollering, op 3 mei 1948. Zowel het aantal seniorelftallen als juniorelftallen bleef stijgen. Tijdens het seizoen 1948-1949 nemen elf senioren- en 13 juniorelftallen deel aan de competitie. Waarvan een aantal elftallen de kampioensvlag mogen hijsen. Verder wordt in zowel 1949 als in 1950 een junioren-toernooi georganiseerd, waaraan respectievelijk 90 en 84 elftallen deelnamen. 1953 bracht een belangrijke wending voor DHL, door een samenwerking met het in 1948 opgerichte St. Stanislascollege. Deze samenwerking heeft jarenlang bestaan en veel leerlingen van genoemd college waren lid van DHL.

De verhuizing DHL ontwikkelde zich tot een grote amateur voetbalvereniging. In 1957 werd er voor het eerst in de toto meegespeeld, wat een belangrijke bijdrage in de DHL-clubkas leverde. Belangrijke initiatieven zijn verder de verhuizing naar de Brasserskade en de bouw van een nieuw clubgebouw. Het doet pijn een complex te verlaten wat 32 jaar is bespeeld. De bouwstenen, de Bouwfonds-commissie en de toto helpen DHL in de goede richting. Vooral de toto-opbrengst is voor het bestuur een grote ruggesteun bij het realiseren van een clubgebouw dat ongeveer 40.000 gulden zal gaan kosten.

Foto nieuw clubgebouw

Hoewel er op prachtige velden gevoetbald wordt, moeten de gasten de eerste maanden van het seizoen 1958-1960 nog worden ontvangen zonder een goed bruikbare accommodatie. In het begin zelfs met geleende teilen, daar er slechts één kraan was waaruit water kan getapt worden. Op 28 december 1958 kon de kantine annex kleedgelegenheden officieel in gebruik worden genomen. Ook mag tijdens seizoen 1959-1960 de verlichting van het oefenveld worden ontstoken, hetgeen de training aanmerkelijk plezierig en succesvol maakt.

Gouden jubileum

Het vijftig jaar bestaan van DHL vormde voor veel leden en oud-leden een opent om stil te staan en terug te kijken op de weg die was afgelegd. Zo werd gekeken naar de plaats welke de vereniging als sportvereniging had ingenomen en wat de prestaties waren op het voetbalveld. In deze prestaties waren velen teleurgesteld. Vooral de lang gekoesterde wens om te promoveren naar de tweede klasse, was nog steeds niet verwezenlijkt. Men had de stille hoop de vereniging bij het 50-jarig bestaan een kampioenschap te kunnen aanbieden. Door blessures en diverse andere factoren werden echter onnodig punten verspeeld en eindigde DHL op de derde plaats.

De viering van het gouden jubileum in 1965 werd een daverend succes, waarbij een schitterend jubileumboek werd gepresenteerd. Ook had een aantal DHL-dames tijdens de winter onder leiding van de toenmalige trainer A. de Wit enthousiast geoefend. Dit resulteerde in een wedstrijd tijdens de jublieumfestiviteiten. Wat voor die tijd een unieke happening was.

DHL kon de eerste vijftig jaar afsluiten. Een periode met de nodige hoogte-en dieptepunten, maar ook een periode om nooit meer te vergeten.