Vertrouwenspersoon

Beste DHL'er

Als wij DHL zou moeten omschrijven zouden we dat vooral doen door aan te geven dat DHL een gezellige vereniging is waarbij het streven is dat sportiviteit en prestatiegerichtheid samen opgaan. Het is leuk om te zien hoeveel leden er op trainingsavonden, maar ook op de zaterdag en zondag, met veel enthousiasme, plezier en fanatisme op DHL aan het voetballen zijn. Daarnaast is het opvallend dat er veel families zijn waarvan generatie na generatie bij DHL komt voetballen. Ook blijven veel leden na hun voetbalcarrière als niet-spelend lid aan DHL verbonden. Het kan dus niet anders dan dat er binnen DHL over het algemeen een goede sfeer hangt waarbij één ieder zich prettig voelt. Normen en waarden zijn hier belangrijke pijlers in.

Toch kan het gebeuren dat er situaties zijn, zijn geweest of in de toekomst komen die inbreuk doen aan dit prettige gevoel, denk hierbij aan grensoverschrijdend gedrag.

Voorbeelden van grensoverschrijdend gedrag en situaties
Onder ongewenst gedrag wordt pesten, agressie, seksuele intimidatie en discriminatie verstaan. Het gaat om gedrag dat als vijandig, ongewenst of intimiderend wordt ervaren, dat herhaaldelijk wordt gebruikt en waartegen verweer moeilijk is. In de praktijk overlappen de vier genoemde vormen van ongewenst gedrag elkaar. Hieronder volgt een korte toelichting.

Pesten: intimiderend gedrag waartegen men zich slecht kan verweren. Dit kan bestaan uit verbaal, fysiek en psychisch geweld.

Agressie: fysiek, psychisch of verbaal geweld zoals uitgescholden, bedreigd, vernederd, geschopt, geslagen of overvallen worden.

Seksuele intimidatie: dubbelzinnige opmerkingen, ongewenste handtastelijkheden of (pogingen tot) aanranding en verkrachting.

Discriminatie: het ongelijk behandelen van personen of groepen op basis van kenmerken die in de gegeven situatie niet relevant zijn.

Voor DHL is het belangrijk er zo veel mogelijk aan te doen om deze situaties te voorkomen of om adequaat op deze situaties in te springen. Eén van de dingen is dat er voor iedereen binnen DHL een vertrouwenscommissie is ingericht.

Zijn er dus opmerkingen of vragen over grensoverschrijdend gedrag of wil je een concreet incident bespreken, met iemand die bekend is binnen DHL schroom dan niet om ons één van ons aan te spreken of te benaderen via e-mail:

sportieve groet,

Geeta, Astrid en Michel