DHL en zijn sponsoren zien de toekomst zonnig tegemoet

24 april 2019 10:30

Zicht op renovatie, een goedbezochte sponsoravond en een ledenaantal dat de club tot de tweede club van Delft maakt. Zoals het spandoek achter het doel al aangeeft, brult De Hollandse Leeuw weer; als nooit tevoren zelfs.

Door Alphons de Wit jr, Delft op Zondag.
Foto door Roel van Dorsten.

Onder meer om die reden werd vorige week donderdag de eerste sponsoravond in de geschiedenis van de vereniging georganiseerd. "En dat doen we niet om te kijken wat u als sponsor nog meer voor ons kunt betekenen, maar vooral om u te bedanken voor wat u voor onze club doet", waren de woorden die voorzitter Paul de Bree in zijn openingsspeech sprak tegen een grote groep sponsoren en een clubje oer-DHL'ers. "Ik ben een trotse voorzitter van een club met ruim zevenhonderdvijftig leden verdeeld over vijfenveertig teams. Dan ben je groot, maar wij willen geen grote club zijn. Dat zijn voornamelijk instituten, terwijl wij juist willen dat u zich bij ons thuisvoelt."

Achilleshiel
Ook had De Bree een kanttekening bij dit succes. "Er is namelijk ook een achilleshiel en dat is onze accommodatie. Daarom is een grootscheepse renovatie gepland, waarvan niet alleen wij, maar ook de BSO, de hardloopclub en de skiclub die gebruik maken van onze voorzieningen, profijt hebben."

Na deze opening werden de aanwezigen getrakteerd op een wijnproeverij, die werd verzorgd door Duurt van Dijk van de Stadsplantage. Hij wist veel te vertellen over Portugal als wijnland en had bij ieder glas een heerlijk hapje verzorgd.
Na de proeverij was het woord aan Robert Overgaag, penningmeester, met zijn bedrijf Labore zelf sponsor en voorzitter van zowel de sponsor- als de bouwcommissie. Hij legde het gezelschap de noodzaak van de grootscheepse renovatie uit en toonde de plannen die architectenbureau Fokkema en Partners opgesteld hebben. "Het is natuurlijk prachtig om dit op zo'n avond te mogen laten zien. Ik ben me ervan bewust dat het huidige complex ook zijn charmes heeft; denk alleen maar aan het smalle gangetje tussen de bestuurskamer en de kantine. Maar we moeten ook mee met de tijd."

Financieel gezond
Zoals De Bree een trotse voorzitter is, is Overgaag een trotse penningmeester. "Ik ben zes jaar geleden zeer betrokken bij de vereniging geraakt en een jaar later was ik penningmeester. De zaken zagen er toen minder florissant uit, maar dan moet je doorgaan. Uiteindelijk hebben we de club eerst financieel gezond gekregen en lukt het ons door de exploitatie van de kantine en het grote ledenaantal om nu zelfs te gaan bouwen. Nog meer goed nieuws is dat we de beoogde zestigduizend euro aan obligaties ook al hebben binnengehaald."

Op de sponsoravond mocht René Zwaard als vertegenwoordiger van Zwaard
IJzerhandel niet ontbreken. "Dit is natuurlijk een club met een mooie historie", vertelt hij. "Ook voor mij persoonlijk. Ik heb hier veertien jaar in het eerste elftal gespeeld en hier een prachtige tijd gehad. Het mooie is dat je ook vanavond een aantal dezelfde mensen als toen terugziet. Daarnaast trekt de club een bepaald type mens aan dat me ligt. Daarom en vanwege het sociale karakter van de vereniging zijn we nu voor het vijfde jaar hoofdsponsor. Ik vind het goed dat kinderen aan een teamsport doen en zie aan mezelf dat ik hier ook een beetje ben opgevoed. De zaak is inmiddels verkocht aan een grote firma, maar zolang ik in mijn functie invloed kan blijven uitoefenen, zal ik me sterk maken voor DHL."

Bovendien: "De club gaat Peter Kouwenhoven, met wie ik hier nog heb gevoetbald, de verbouwing laten doen. Hij bestelt veel materialen bij ons. Het zou pijn aan mijn hart doen als in dit clubgebouw het hang- en sluitwerk en eventueel ander materiaal niet bij ons vandaan komen. Natuurlijk gaan we ook kijken of we hierbij de club wat kunnen helpen."

Geslaagd
Aan het eind van de avond kijkt verenigingsmanager Ruud Galjé tevreden rond. "Ik hoop dat het een geslaagde avond is. Als je ziet hoeveel mensen er na het officiële programma blijven hangen, zou je zeggen van wel. Het is de eerste keer dat we zo'n avond organiseren: ik denk dat het belangrijk is om sponsors ook te laten zien wat er met hun bijdrage gebeurt. Daarom hebben we iedereen die niet reageerde op de oproep nog even nagebeld. Sommigen zeiden: 'Ik heb een bord en dit hoeft van mij niet'. Ook goed, natuurlijk: even goede vrienden. Uiteraard zijn nieuwe sponsoren ook altijd welkom."

Het belangrijkste is dat de club weer gezond is.
Galjé: "En sportief gezien zijn we bezig om de selectie voor komend jaar rond te krijgen. We hebben nog een paar jaar te overbruggen voordat de grote stroom jeugd doorkomt."