Nieuwe voetbal apps: Voetbal.nl en Wedstrijdzaken

23 augustus 2017 18:45

Komend seizoen zijn er twee nieuwe voetbal apps voor alle leden beschikbaar:
• Voetbal.nl
• Wedstrijdzaken

Hieronder meer informatie over de apps.

Voetbal.nl app

In de week van 21 augustus komt er een update van de welbekende voetbal.nl app uit. De nieuwe app ziet er compleet anders uit en kent veel nieuwe opties. Erg handig is dat je met één account kan inloggen in zowel de Wedstrijdzaken app als de nieuwe voetbal.nl app.

Beide apps zijn in principe aanvullend op elkaar en bedienen deels verschillende doelgroepen. De voetbal.nl app is voor elke voetballiefhebber, leden en niet-leden van een voetbalvereniging, die programma’s, uitslagen en standen van hun favoriete teams willen zien.

De Wedstrijdzaken app is in eerste instantie bestemd voor de leden die een rol spelen bij het invullen van de wedstrijdformulieren. Niet elke speler hoeft deze app dus in gebruik te nemen.

Wedstrijdzaken app

De nieuwe app wedstrijdzaken van de KNVB is noodzakelijk voor de jeugd vanaf JO13/MO13. De wedstrijdzaken app is vooral bedoeld voor die personen die een officiële rol hebben bij een wedstrijd en het wedstrijdformulier. Denk aan leiders, aanvoerders, scheidsrechters, velddienst en wedstrijdsecretaris. Indien gewenst kan iedereen de app wel gebruiken.

Op dinsdag 29 augustus wordt vanaf 20.30 uur op DHL in de kantine een bijeenkomst gehouden voor alle leiders/coaches/velddienstmedewerkers en scheidrechters. Tijdens deze bijeenkomst wordt de wedstrijdzaken app uitgelegd.

Het seizoen start op zaterdag 2 september met de eerste officiële wedstrijden. En dat betekent dat alle wedstrijdformulieren voor de jeugd vanaf de JO13/MO13 “mobiel” ingevuld gaan worden met de Wedstrijdzaken app en we afscheid nemen van de plastic spelerspassen. Dit heeft de volgende gevolgen:

• Verandering van werkwijze voor de vrijwilligers op het wedstrijdsecretariaat, de leiders en spelers/aanvoerders van de teams en uiteraard ook de scheidsrechters.

• Het mobiele wedstrijdformulier (mDWF) wordt gebruikt voor alle competitie- en bekerwedstrijden vanaf de JO13/MO13. Het “oude” DWF is niet meer beschikbaar. Voor Onder 8 t/m Onder 11 is er geen verandering. Geen gebruik mDWF, maar de uitslag invoeren via Sportlink Club.
  • De gebruikers van de Wedstrijdzaken app kunnen alleen registreren en inloggen met het mailadres dat vastligt in de ledenadministratie van DHL.
  • De teammanager heeft in de Wedstrijdzaken app de extra mogelijkheid om de foto’s voor de digitale spelerspassen van zijn teamleden aan te passen. Bewaak en zorg ervoor dat alle spelende leden tijdig een goede foto hebben. Bestaande foto’s kunnen vervangen worden tot 1 november.

De Wedstrijdzaken app wordt, net als andere apps, af en toe ge-update. In de week van 21 augustus komt er weer een update. Deze update zal o.a. functies bevatten voor de controle op het spelregelbewijs, de controle op de trainerslicentie, het invullen van tijdstraffen en het kunnen delen van de pdf wedstrijdformulier. Allemaal bekende functies in het “oude DWF”, die nu ook terugkomen in het mDWF.

Zie voor meer informatie: http://www.knvb.nl/downloads/bestand/11484/2017-06-22-handleiding-appmdwfteamleden

Aanmelden apps

Bij beide apps moet u zich aanmelden via een account. Als u de nieuwe apps opstart, zult u gevraagd worden (opnieuw) in te loggen. Als u dat doet met uw huidige voetbal.nl inloggegevens, kunnen zich 2 situaties voordoen:

• u krijgt toegang tot de nieuwe apps met deze gegevens
  • u krijgt geen toegang tot de nieuwe apps met deze gegevens

In de 1e situatie is het gebruikte mailadres om in te loggen ook het mailadres wat bekend is bij DHL en is ingevoerd in het KNVB-systeem (Sportlink). U heeft dan direct toegang tot zowel de voetbal.nl app, als de app Wedstrijdzaken.

In de voetbal.nl app ziet u in deze situatie na het inloggen waarschijnlijk 1 of meer van uw kinderen op het scherm staan en/of uzelf, als u ook KNVB-lid bent. Om verder te gaan moet u nu 1 van de weergegeven profielen kiezen. De hierbij horende teams/wedstrijden ziet u nu automatisch in de app verschijnen. Informatie van andere kinderen/teams kunt u toevoegen via "Favorieten". In deze situatie kunt u alle huidige en toekomstige functies van de app gebruiken.

In de 2e situatie probeert u in te loggen met en mailadres dat niet bekend is bij DHL. U zult dan een nieuw account moeten registreren voor de voetbal.nl app. Dit kan direct vanuit de app. Kinderen/teams kunt u dan na inloggen toevoegen via " Favorieten". U bent dan echter niet gekoppeld aan DHL en/of een bepaald team, maar kunt als " toeschouwer"  bestempeld worden. Bepaalde huidige en toekomstige functies van de app (b.v. aan/afwezigheid) kunt u dan niet gebruiken. Voor de app Wedstrijdzaken moet u eerst contact opnemen met DHL over uw daar geregistreerde mailadres (zie onderaan).

Mocht u in de 2e situatie toch willen inloggen met een aan DHL gekoppeld mailadres in de voetbal.nl app, dan kunt u bij [email protected] ofwel het bij DHL bekende mailadres opvragen, ofwel aanvragen dit mailadres te wijzigen bij DHL.

Voor de Wedstrijdzaken app geldt dat alleen maar ingelogd kan worden met een bij DHL bekend mailadres. Indien inloggen niet lukt met uw huidige mailadres, kunt u voor aanpassing hiervan ook contact opnemen met [email protected].